Zajęcia rewalidacyjne są procesem wychowawczym. Są dedykowane dzieciom
o specjalnych potrzebach edukacyjnych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zgodnie z
zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Zajęcia te są
skierowane na dziecko, w celu doskonalenia funkcji niezaburzonych oraz
usprawniania tych, w których wystąpiły dysfunkcje.
Głównym celem
zajęć rewalidacyjnych jest
wszechstronny rozwój dziecka i przygotowanie go do codziennego życia, tak aby:
ü było zaradne,
ü umiało świadomie sterować własnym życiem i zachowaniem,
ü mogło uczestniczyć w życiu społecznym,
ü podejmowało kształcenie na kolejnych etapach edukacji.
Zajęcia
rewalidacyjne mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny.
Są prowadzone
indywidualnie z każdym dzieckiem, raz w tygodniu przez 60 minut.
Zajęcia dla każdego dziecka, w zakresie rozwoju, zakładają
osiągnięcie następujących celów:
ü mowy i myślenia,
ü umiejętności komunikowania się,
ü spostrzegawczości, wyobraźni, pamięci i koncentracji
uwagi,
ü percepcji wzrokowej i słuchowej,
ü koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
ü analizy i syntezy wzrokowej, ruchowej i słuchowej,
ü sprawności psychofizycznej,
ü orientacji przestrzennej i schemacie własnego ciała,
ü umiejętności czytania, pisania i liczenia,
ü zręczności manualnej i grafomotorycznej,
ü samodzielności osobistej i społecznej,
ü umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i
trudnych.
W trosce o
prawidłowy rozwój dziecka, kierujemy się następującymi zasadami:
ü stwarzamy optymalne warunki zapewniające poczucie bezpieczeństwa, życzliwości, wsparcia i pomocy o charakterze zabawowym,
ü dbamy o kształtowanie pozytywnej atmosfery,
ü dostosowujemy rodzaj zadań i czas trwania do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości dziecka,
ü stosujemy system oparty na stopniowaniu trudności (przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych),
ü mobilizujemy dziecko do samodzielności i aktywności,
ü motywujemy dziecko do podejmowania wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń,
ü wykorzystujemy naturalny potencjał dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.
W celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, korzystamy z wielu sprawdzonych i aktywizujących metod i form pracy. Preferowane metody wykorzystywane w pracy rewalidacyjnej to:
ü Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
ü Metody Knillów „Dotyk i komunikacja”,
ü Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
ü Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania J. Cieszyńskiej,
ü Edukacja przez ruch D. Dziamskiej,
ü Metoda E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
ü Metoda wprowadzania dzieci w świat pisma I. Majchrzak,
ü Program Rozwijający Percepcję Wzrokową M. Frostig,
ü Pedagogika Zabawy,
ü Metoda G. Domana,
ü Metoda „Malowania dziesięcioma palcami” według R. F. Show,
ü Bajkoterapia,
ü Terapia ręki,
ü Techniki relaksacyjne,
ü Logorytmika,
ü Gry i zabawy dydaktyczne.