Kurczaki

MARZEC 2023 r

Tematyka kompleksowa

1. Jestem kulturalny

2. Z kulturą za pan brat

3. Nadchodzi wiosna

4. Wiosna tuż, tuż

5. W marcu jak w garncu

Zadania wychowawczo – dydaktyczne

  • Dostrzeganie zmian w przyrodzie, rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji.
  • Poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę, kształcenie umiejętności odczytywania symboli pogodowych.
  • Określenie liczby w zbiorze, przeliczanie elementów w dostępnym zakresie, doskonalenie umiejętności matematycznych, przyporządkowanie jeden do jednego.
  • Stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia.
  • Wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana), naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody.
  • Poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin).
  • Kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  • Kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem treści piosenek i wierszyków w języku angielskim.

LUTY 2023 r.

Tematyka kompleksowa

  1. Wielka wyprawa
  2. Nasze podróże
  3. Mali odkrywcy – projekt mleko
  4. Tajemnice świata – projekt mleko
  5. Jestem kulturalny

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • zaznajomienie z wartościami: odwaga, zabawa;
  • kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
  • kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
  • nabywanie umiejętności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem;
  • rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
  • poznanie rodzajów mleka, nazywanie produktów mlecznych;
  • rozwijanie umiejętności językowych. Ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
  • wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z karnawałem;
  • kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem treści piosenek i wierszyków w języku angielskim.

STYCZEŃ 2023

Tematyka kompleksowa

  1. Sport to zdrowie
  2. Siły przyrody
  3. Młodsi i starsi
  4. Cztery żywioły

Zadania wychowawczo – dydaktyczne

  • Ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń, uważnego słuchania utworów literackich.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów. Porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami „duży”, „mały”.
  • Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie, przestrzegania reguł.
  • Kształtowanie inwencji twórczej. Rozwijanie spostrzegawczości, pomysłowości i kreatywności.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.
  • Rozumienie pojęcia „rodzina”, nazywanie członków rodziny, zacieśnianie więzi rodzinnych z babciami i dziadkami, zapoznanie z nazwami członków rodziny w języku angielskim.
  • Rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek.
  • Rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej. Eksperymentowanie z dźwiękiem.
  • Uświadomienie obecności i roli powietrza i wody w życiu człowieka. Rozumienie wyrażenia „czyste powietrze”.
  • Uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach.
  • Kształtowanie umiejętności postępowania w styczności z ogniem.
  • Poszerzanie słownika czynnego o nowe słowa.
  • Rozwijanie doświadczeń sensorycznych.
  • Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Motywowanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych.
  • Ćwiczenie rozróżniania kolorów.
  • Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z porażką.

GRUDZIEŃ 2022

Tematyka kompleksowa

  1. Coraz zimniej
  2. Dbam o zdrowie
  3. Świąteczne przygotowania
  4. Wesołych Świąt!
  5. Płynie czas

Zadania wychowawczo – dydaktyczne

  • Nazywanie pór roku; dostrzeganie różnic w porach roku.
  • Kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą.
  • Poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze.
  • Poznawanie zmysłów smaku i zapachu.
  • Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu; umiejętność tańca krokiem dostawnym.
  • Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych.
  • Odczuwanie sprawstwa podczas wykonywania eksperymentów.
  • Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych.
  • Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach.
  • Czekanie na swoją kolej podczas rozmowy.
  • Odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji.
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.
  • Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych.
  • Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem oraz tradycją witania Nowego Roku.
  • Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza.
  • Nabywanie umiejętności składania życzeń.
  • Przeliczanie w zakresie 3 po angielsku, osłuchanie ze słownictwem związanym z zimą oraz Świętami.

Listopad  2022

Tematyka kompleksowa

  1. Mój dom – Polska
  2. Moje hobby
  3. Ulubione zajęcia
  4. Nadchodzi zima
  5. Coraz zimniej

Zadania wychowawczo – dydaktyczne:

  • Budzenie zaciekawienia okolicznym środowiskiem, rozumienie pojęcia miejsce zamieszkania;
  • Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania miasta od wsi;
  • Przybliżenie postaci polskiego kompozytora Fryderyka Chopina, kształtowanie umiejętności słuchania muzyki poważnej;
  • Kształtowanie postaw patriotycznych; rozpoznawanie symboli narodowych oraz dekoracji używanych podczas świąt patriotycznych;
  • Wzbogacanie wiedzy społeczno-przyrodniczej;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat gór i jego charakterystycznych cech;
  • Umiejętność skupiania się i wyciągania wniosków;
  • Umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy;
  • Umiejętność wyrażania uczuć
  • Kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy;
  • Nazywanie i rozróżnianie figur geometrycznych;
  • Ćwiczenie sprawności manualnej;
  • Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
  • Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu;
  • Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania;
  • Nazywanie części ciała, kolorów w języku angielskim.

 

PAŹDZIERNIK 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. Jesienna przyroda
  2. Koszyk Pani Jesieni
  3. Skarby jesieni
  4. Nasza mała ojczyzna
  5. Mój dom – Polska

Zadania wychowawczo – dydaktyczne:

  • Poznanie znaczenia wartości: empatia, zdrowie.
  • Uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie.
  • Stwarzanie okazji do ćwiczenia samodzielności.
  • Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych osób.
  • Poszerzanie wiadomości dotyczących roślin i zwierząt; oznak jesieni występujących w przyrodzie.
  • Rozwijanie sprawności manualnej i motoryki małej.
  • Kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń: mały/duży; wysoki/niski, wyższy/niższy, wysoko/nisko.
  • Poznawanie figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat); dostrzeganie ich kształtów w otoczeniu.
  • Rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby.
  • Rozwijanie wrażliwości muzycznej; wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi, muzykowanie z użyciem darów jesieni, np. kasztanów.
  • Czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych.
  • Nazywanie kolorów w języku polskim i angielskim.

 

WRZESIEŃ 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. Jestem przedszkolakiem – moje przedszkole
  2. Jestem bezpieczny
  3. Pomocna dłoń
  4. Idzie jesień przez świat

Zadania wychowawczo – dydaktyczne:

  • wdrażanie do rozwijania umiejętności samoobsługowych w łazience, szatni, podczas posiłków.
  • stopniowe nabywanie przyzwyczajeń umiejętnego i kulturalnego jedzenia,
  • przyswajanie i utrwalanie form grzecznościowych,
  • wdrażanie do zgodnej zabawy, cierpliwego czekania na swoją kolej,
  • prawidłowe nazywanie części ciała,
  • poznawanie jesiennej przyrody, charakterystycznych dla tej pory roku zjawisk atmosferycznych,
  • doskonalenie mowy powiązanej w czasie wypowiadania się na różne tematy,
  • rozwijanie postawy twórczej w zabawach plastycznych, muzycznych, ruchowych, swobodnych,
  • zwracanie uwagi na bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez stosowanie się do obowiązujących w grupie zasad,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie i wykonane zadanie,
  • nazywanie w języku angielskim części ciała, kolorów, słownictwa związanego z jesienią.