MARZEC 2023 r
Tematyka kompleksowa
1. Jestem kulturalny
2. Z kulturą za pan brat
3. Nadchodzi wiosna
4. Wiosna tuż, tuż
5. W marcu jak w garncu
Zadania wychowawczo – dydaktyczne
- Dostrzeganie zmian w przyrodzie, rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji.
- Poznawanie i nazywanie symboli pogodowych oznaczających wiosnę, kształcenie umiejętności odczytywania symboli pogodowych.
- Określenie liczby w zbiorze, przeliczanie elementów w dostępnym zakresie, doskonalenie umiejętności matematycznych, przyporządkowanie jeden do jednego.
- Stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia.
- Wzbogacenie wiedzy na temat ptaków (bociana), naśladowanie ruchem i głosem odgłosów świata przyrody.
- Poszerzanie wiadomości na temat warunków niezbędnych do rozwoju roślin.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia podczas działań praktycznych (sadzenia roślin).
- Kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem treści piosenek i wierszyków w języku angielskim.
LUTY 2023 r.
Tematyka kompleksowa
- Wielka wyprawa
- Nasze podróże
- Mali odkrywcy – projekt mleko
- Tajemnice świata – projekt mleko
- Jestem kulturalny
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zaznajomienie z wartościami: odwaga, zabawa;
- kształtowanie postawy akceptacji siebie i swoich emocji, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu;
- nabywanie umiejętności matematycznych podczas zabaw z kodowaniem;
- rozwijanie zamiłowania do śpiewu i zabaw rytmicznych;
- poznanie rodzajów mleka, nazywanie produktów mlecznych;
- rozwijanie umiejętności językowych. Ćwiczenie umiejętności budowania wypowiedzi z użyciem przymiotników;
- wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z karnawałem;
- kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem treści piosenek i wierszyków w języku angielskim.
STYCZEŃ 2023
Tematyka kompleksowa
- Sport to zdrowie
- Siły przyrody
- Młodsi i starsi
- Cztery żywioły
Zadania wychowawczo – dydaktyczne
- Ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
- Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń, uważnego słuchania utworów literackich.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów. Porównywanie elementów i posługiwanie się pojęciami „duży”, „mały”.
- Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawie, przestrzegania reguł.
- Kształtowanie inwencji twórczej. Rozwijanie spostrzegawczości, pomysłowości i kreatywności.
- Doskonalenie sprawności manualnej.
- Rozumienie pojęcia „rodzina”, nazywanie członków rodziny, zacieśnianie więzi rodzinnych z babciami i dziadkami, zapoznanie z nazwami członków rodziny w języku angielskim.
- Rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek.
- Rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej. Eksperymentowanie z dźwiękiem.
- Uświadomienie obecności i roli powietrza i wody w życiu człowieka. Rozumienie wyrażenia „czyste powietrze”.
- Uświadamianie potrzeby racjonalnego i oszczędnego gospodarowania wodą w codziennych sytuacjach.
- Kształtowanie umiejętności postępowania w styczności z ogniem.
- Poszerzanie słownika czynnego o nowe słowa.
- Rozwijanie doświadczeń sensorycznych.
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Motywowanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych.
- Ćwiczenie rozróżniania kolorów.
- Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z porażką.
GRUDZIEŃ 2022
Tematyka kompleksowa
- Coraz zimniej
- Dbam o zdrowie
- Świąteczne przygotowania
- Wesołych Świąt!
- Płynie czas
Zadania wychowawczo – dydaktyczne
- Nazywanie pór roku; dostrzeganie różnic w porach roku.
- Kształtowanie umiejętności bycia dobrym poprzez dokarmianie zwierząt zimą.
- Poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze.
- Poznawanie zmysłów smaku i zapachu.
- Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu; umiejętność tańca krokiem dostawnym.
- Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych.
- Odczuwanie sprawstwa podczas wykonywania eksperymentów.
- Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych.
- Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach.
- Czekanie na swoją kolej podczas rozmowy.
- Odczytywanie sygnałów niewerbalnych – ton głosu, gesty, wyraz twarzy jako podstawa do rozpoznawania emocji.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć.
- Kształtowanie umiejętności pomagania w porządkach domowych.
- Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem oraz tradycją witania Nowego Roku.
- Zapoznanie z zawodem i pracą listonosza.
- Nabywanie umiejętności składania życzeń.
- Przeliczanie w zakresie 3 po angielsku, osłuchanie ze słownictwem związanym z zimą oraz Świętami.
Listopad 2022
Tematyka kompleksowa
- Mój dom – Polska
- Moje hobby
- Ulubione zajęcia
- Nadchodzi zima
- Coraz zimniej
Zadania wychowawczo – dydaktyczne:
- Budzenie zaciekawienia okolicznym środowiskiem, rozumienie pojęcia miejsce zamieszkania;
- Stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania miasta od wsi;
- Przybliżenie postaci polskiego kompozytora Fryderyka Chopina, kształtowanie umiejętności słuchania muzyki poważnej;
- Kształtowanie postaw patriotycznych; rozpoznawanie symboli narodowych oraz dekoracji używanych podczas świąt patriotycznych;
- Wzbogacanie wiedzy społeczno-przyrodniczej;
- Wzbogacanie wiedzy na temat gór i jego charakterystycznych cech;
- Umiejętność skupiania się i wyciągania wniosków;
- Umiejętność dostrzegania i nazywania oznak zimy;
- Umiejętność wyrażania uczuć
- Kształtowanie umiejętności odróżniania fałszu od prawdy;
- Nazywanie i rozróżnianie figur geometrycznych;
- Ćwiczenie sprawności manualnej;
- Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach;
- Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu;
- Zdobywanie nowych doświadczeń plastyczno‐technicznych;
- Rozwijanie umiejętności przeliczania;
- Nazywanie części ciała, kolorów w języku angielskim.
PAŹDZIERNIK 2022
Tematyka kompleksowa:
- Jesienna przyroda
- Koszyk Pani Jesieni
- Skarby jesieni
- Nasza mała ojczyzna
- Mój dom – Polska
Zadania wychowawczo – dydaktyczne:
- Poznanie znaczenia wartości: empatia, zdrowie.
- Uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie.
- Stwarzanie okazji do ćwiczenia samodzielności.
- Tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych.
- Wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych osób.
- Poszerzanie wiadomości dotyczących roślin i zwierząt; oznak jesieni występujących w przyrodzie.
- Rozwijanie sprawności manualnej i motoryki małej.
- Kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń: mały/duży; wysoki/niski, wyższy/niższy, wysoko/nisko.
- Poznawanie figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat); dostrzeganie ich kształtów w otoczeniu.
- Rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby.
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej; wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi, muzykowanie z użyciem darów jesieni, np. kasztanów.
- Czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych.
- Nazywanie kolorów w języku polskim i angielskim.
WRZESIEŃ 2022
Tematyka kompleksowa:
- Jestem przedszkolakiem – moje przedszkole
- Jestem bezpieczny
- Pomocna dłoń
- Idzie jesień przez świat
Zadania wychowawczo – dydaktyczne:
- wdrażanie do rozwijania umiejętności samoobsługowych w łazience, szatni, podczas posiłków.
- stopniowe nabywanie przyzwyczajeń umiejętnego i kulturalnego jedzenia,
- przyswajanie i utrwalanie form grzecznościowych,
- wdrażanie do zgodnej zabawy, cierpliwego czekania na swoją kolej,
- prawidłowe nazywanie części ciała,
- poznawanie jesiennej przyrody, charakterystycznych dla tej pory roku zjawisk atmosferycznych,
- doskonalenie mowy powiązanej w czasie wypowiadania się na różne tematy,
- rozwijanie postawy twórczej w zabawach plastycznych, muzycznych, ruchowych, swobodnych,
- zwracanie uwagi na bezpieczeństwo własne oraz innych poprzez stosowanie się do obowiązujących w grupie zasad,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie i wykonane zadanie,
- nazywanie w języku angielskim części ciała, kolorów, słownictwa związanego z jesienią.