MARZEC 2023
Tematyka kompleksowa:
- TAJEMNICE ŚWIATA
- Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
- NADCHODZI WIOSNA
- WIOSNA TUŻ TUŻ
- ŚWIĘTA ŚWIĘTA BIJĄ DZWONY
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób oraz posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy, rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- wprowadzenie pojęć: kultura, radość.
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.
STYCZEŃ 2023
TEMATYKI KOMPLEKSOWE:
- Młodsi i starsi.
- Sprawność fizyczna.
- Dbamy o zdrowie.
- Siły przyrody.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy, rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie oraz koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.
GRUDZIEŃ 2022
Tematyka kompleksowa:
- Nadchodzi zima
- Coraz zimniej
- Świąteczne przygotowania
- Wesołych Świąt
- Świat teatru
Zadania:
- wprowadzenie pojęć: troskliwość, współpraca;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych, odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.
LISTOPAD 2022
Tematyka kompleksowa:
- Mój dom – Polska
- Moje hobby
- Ulubione zajęcia
Zadania:
- Poznanie znaczenia pojęć: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
- Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- Posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- Rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;
- Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne) oraz rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie)
PAŹDZIERNIK 2022
Tematyka kompleksowa:
- Jesienna przyroda.
- Koszyk Pani Jesieni.
- Skarby jesieni.
- Nasza mała ojczyzna.
ZADANIA:
- wprowadzenie pojęć: pracowitość; miłość do ojczyzny;
- poznawanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
- rozwijanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2 w znaczeniu kardynalnym i porządkowym;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych i różnicowanie głosek o, a, m, l, t, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
WRZESIEŃ 2022
Tematyka kompleksowa:
- W przedszkolu.
- Nasze przedszkole
- Jestem bezpieczny.
- Pomocna dłoń.
- Idzie jesień przez świat.
Zadania:
- Poznawanie sposobów pomocy koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
- Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej; podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- Nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- Poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
- Poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak oraz poznanie numerów alarmowych (112, 999, 998, 997); kształtowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy;
- Zachęcanie do słuchania i stosowania słów i zwrotów w języku angielskim;
- Wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania niebezpieczeństw wynikających z kontaktów z nieznajomym; kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z nieznajomymi; poznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ludzi.