Smerfy

MARZEC 2023

Tematyka kompleksowa:

  1. TAJEMNICE ŚWIATA
  2. Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
  3. NADCHODZI WIOSNA
  4. WIOSNA TUŻ TUŻ
  5. ŚWIĘTA ŚWIĘTA BIJĄ DZWONY

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób oraz posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy, rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • wprowadzenie pojęć: kultura, radość.
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.

STYCZEŃ 2023

TEMATYKI KOMPLEKSOWE:

  1. Młodsi i starsi.
  2. Sprawność fizyczna.
  3. Dbamy o zdrowie.
  4. Siły przyrody.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:

  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy, rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie oraz  koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.

GRUDZIEŃ 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. Nadchodzi zima
  2. Coraz zimniej
  3. Świąteczne przygotowania
  4. Wesołych Świąt
  5. Świat teatru

 Zadania:

  • wprowadzenie pojęć: troskliwość, współpraca;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych, odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim.

LISTOPAD 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. Mój dom – Polska
  2. Moje hobby
  3. Ulubione zajęcia

Zadania:

  • Poznanie znaczenia pojęć: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
  • Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • Posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w oraz kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • Rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych oraz zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w języku angielskim;
  • Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne) oraz rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie)

PAŹDZIERNIK 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. Jesienna przyroda.
  2. Koszyk Pani Jesieni.
  3. Skarby jesieni.
  4. Nasza mała ojczyzna.

ZADANIA:

  • wprowadzenie pojęć: pracowitość; miłość do ojczyzny;
  • poznawanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
  • rozwijanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2 w znaczeniu kardynalnym i porządkowym;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych i różnicowanie głosek o, a, m, l, t, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.

WRZESIEŃ 2022

Tematyka kompleksowa:

  1. W przedszkolu.
  2. Nasze przedszkole
  3. Jestem bezpieczny.
  4. Pomocna dłoń.
  5. Idzie jesień przez świat.

Zadania:

  • Poznawanie sposobów pomocy koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
  • Poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej; podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • Nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • Poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
  • Poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak oraz poznanie numerów alarmowych (112, 999, 998, 997); kształtowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy;
  • Zachęcanie do słuchania i stosowania słów i zwrotów w języku angielskim;
  • Wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
  • Rozwijanie umiejętności dostrzegania niebezpieczeństw wynikających z kontaktów z nieznajomym; kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z nieznajomymi; poznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ludzi.