Ładne mówienie, to fajna rzecz!
Logopedia super jest, lecz…
Starań Pani, dzieci i rodziców wymaga,
Gdy mówienie niedomaga.
Pani Asia rymy tworzy ?
I kto do terapii się przyłoży,
Pięknie mówi wszystko w mig
Popijając wody łyk!
Zadnia logopedy
w przedszkolu koncentrują się wokół 3 obszarów:
1. Diagnoza:
· badania przesiewowe we wszystkich grupach wiekowych zawsze na początku roku szkolnego, pod kątem wad wymowy i mowy – wstępna kwalifikacja
· badania indywidualne dzieci wykazujących zaburzenia w komunikacji werbalnej, w tym: badanie funkcji połykowej, oddechowej, orientacyjne badanie słuchu (również fonemowego), badanie pamięci słuchowej, płynności
i prozodii mowy, badanie emisji głosu, sprawności aparatu artykulacyjnego oraz badanie rozumienia
· wywiady z rodzicami dotyczące wczesnych etapów i uwarunkowań rozwoju mowy dziecka
· konsultacje specjalistyczne (lekarz, foniatra, laryngolog, psycholog, pedagog)
2. Terapia:
· prowadzenie zajęć terapeutycznych dla dzieci: indywidualnych lub grupowych ( 2 – 4 dzieci) na podstawie opracowanych planów terapii logopedycznej, celem reedukacji wad wymowy i mowy z uwzględnieniem wszystkich jej aspektów (sprawność artykulatorów, wymowa, słownictwo, strona gramatyczna
leksykalna i stylistyczna)
· stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji werbalnej w przypadku opóźnionego rozwoju mowy
· ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną i stymulujące ogólny rozwój dziecka: ortofoniczne, rozwijające słownictwo bierne i czynne, doskonalące percepcję i pamięć słuchową oraz wzrokową, myślenie, orientację przestrzenną, znajomość ciągów słownych, itp.
· wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną
3. Profilaktyka:
· działania zapobiegające powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, doskonalące umiejętność komunikowania się z otoczeniem oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy, np. poprzez zabawy językowe
w grupie dzieci najmłodszych, pogadanki dla rodziców, warsztaty logopedyczne, konsultacje, itp.
· wspieranie działań profilaktycznych i wychowawczych nauczycieli
· współpraca z nauczycielami prowadzącymi grupę, a także nauczycielami wspomagającymi