Ideą integracji w naszym przedszkolu jest włączenie dzieci
niepełnosprawnych do grupy pełnosprawnych rówieśników, gdzie wszystkie dzieci
mają takie same prawa i obwiązki. Integracja oznacza wspólne wychowanie i
nauczanie dzieci zdrowych i niepełnosprawnych
o różnych potencjalnie możliwościach rozwojowych.
Zadaniem grup integracyjnych jest:
ü zapewnienie dzieciom
jak najlepszych warunków do rozwoju,
ü przygotowanie
wszystkich dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Organizujemy wychowanie i nauczanie w
taki sposób, aby włączyć i wydobyć z dziecka niepełnosprawnego to, co w nim
najlepsze, obejmując opieką dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi:
ü dzieci z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
ü dzieci z wadami
słuchu,
ü dzieci z wadami
genetycznymi (np. z zespołem Downa),
ü dzieci z mózgowym
porażeniem dziecięcym oraz z zaburzeniami narządu ruchu,
ü dzieci z autyzmem i
zespołem Aspergera,
ü dzieci z afazją,
ü dzieci z zaburzeniami
emocjonalnymi,
ü dzieci z
niepełnosprawnością sprzężoną.
W oddziałach integracyjnych, realizujemy
treści i zadania z podstawy programowej wychowania przedszkolnego w grupie
liczącej do 20 dzieci (w tym od 3 do 5 dzieci
z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). W oddziałach tych pracuje
jednocześnie dwóch nauczycieli, posiadających odpowiednie kwalifikacje z
zakresu wychowania przedszkolnego i pedagogiki specjalnej (nauczyciel
prowadzący grupę oraz nauczyciel wspomagający). Odpowiednie przygotowanie
nauczycieli, zaangażowanie, cierpliwość oraz troska o dziecko powoduje, że nasi
podopieczni stają się bardziej samodzielni i osiągają duże postępy w sferze
procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych.
W procesie nauczania, zapewniamy dzieciom o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, indywidualizację, tzn.:
ü Opracowujemy dla
każdego dziecka Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dostosowany do
jego potrzeb i możliwości.
ü Modyfikujemy i
dostosowujemy programy nauczania do indywidualnych potrzeb, dynamiki rozwoju,
możliwości i tempa pracy każdego dziecka.
ü Stosujemy szereg
aktywizujących, nowatorskich i sprawdzonych metod i form pracy, które umożliwią
stymulację rozwoju, aktywność i samodzielność naszych wychowanków.
ü Niwelujemy skutki
niepełnosprawności poprzez stymulowanie rozwoju i stwarzanie warunków do
optymalnego rozwoju.
ü Organizujemy sytuacje
wychowawczo-dydaktyczne, w których dzieci są partnerami oraz wspólnie podejmują
różnorodne działania, pokonują trudności i osiągają sukcesy.
Naszym priorytetem jest ścisła współpraca z domem rodzinnym dziecka, która
ma na celu udzielanie pomocy rodzicom w zakresie modelowania prawidłowych
zachowań u dzieci oraz ujednolicanie wspólnych oddziaływań
edukacyjno-wychowawczych w domu i w przedszkolu.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dodatkowo biorą udział w
zajęciach rewalidacyjnych, psychoedukacyjnych i logopedycznych. Poprzez wspólne
zabawy, dzieci uczą się wzajemnej tolerancji, akceptacji oraz właściwego
stosunku do niepełnosprawności
i jednocześnie uwrażliwiają się na potrzeby innych oraz odczuwają radość
płynącą z niesienia pomocy innym. Sytuacje te sprzyjają uspołecznieniu dzieci i
jednocześnie podnoszą poczucie wartości oraz budzą wiarę we własne możliwości
zarówno u dzieci zdrowych jak
i niepełnosprawnych.
Integracyjny system kształcenia i wychowania w naszym przedszkolu ma już
20-letnią tradycję. Ta długoletnia praktyka integracji przetarła szlaki
wspólnego nauczania
i wychowania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Na przestrzeni lat
obserwujemy pozytywne efekty naszych oddziaływań. Widzimy, że u dzieci
niepełnosprawnych, rodzi się poczucie przynależności do grupy oraz
przeświadczenie, że są one akceptowane przez pozostałych rówieśników. Dzieci ze
specjalnymi potrzebami, obserwując swoich zdrowych rówieśników, starają się im
dorównać, mobilizują się do wysiłku i działania, a tym samym lepiej rozwijają
się umysłowo, fizycznie i społecznie. Taka integracja jest też cennym darem dla
dzieci zdrowych.
W naszym przedszkolu, wskaźnikiem pozytywnej integracji, są takie wartości
jak: wrażliwość, tolerancja, umiejętność dzielenia się, odpowiedzialność,
życzliwość, otwartość na innych, świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi,
wytrwałość i cierpliwość w pokonywaniu trudności, które kształtują się we
współpracy wszystkich dzieci, podczas naturalnych sytuacji dnia codziennego.